2014-02-06

Ultrakväll på Runners Store

Ann-Sofie Forsmark
Här om dagen var jag på "ultrakväll" på Runners Store. Den anordnades av Lidingöloppet Ultramarathon och innehöll tre föreläsningar om att springa ultradistans. Jag var väl inte speciellt intresserad av just Lidingloppets ultra då den krockar med SpringCross, loppet jag vill springa för att få revansch på banan som ägde mig 2013, men var ju ändå intresserad av föreläsningarna inför min ultra.

Enligt programmet som skickades ut bara några dagar innan framgick att föreläsningarna skulle börja 18:30, men när klockan väl slog 18:30 berättade dom bara att föreläsningarna skulle börja 19:00. Inte okej! Hade gärna spenderat den halvtimmen med något annat än att stå i deras affär och bara vänta... Hoppas det inte var en baktanke med det hela utan snarare handlade om någon form av missförstånd.

Som tur var träffade jag på Magdalena, en av medlemmarna i Löparpeppen (den lilla Facebook-grupp där jag delar erfarenheter och motgångar med andra likasinnade), och passade på att snacka lite med henne. Alltid roligt att få ett ansikte på någon man bara haft kontakt med via datorn tidigare! Jag passade även på att byta några ord med Ann-Sofie Forsmark, en av föreläsarna och coach till Magdalena. Henne har jag mejlat lite med senaste veckan då jag övervägt om jag borde ha en coach, och Magda rekommenderade henne varmt.

Den första föreläsningen stod en kille från Enervit för, som pratade om hur man ska äta före, under och efter både träning och tävling på långa distanser. Tyvärr blev han lite långrandig och säljig, men ändå lite intressant till och från - även om jag inte riktigt köpte allt. Han verkade tro mycket på kolhydrater som energi, medan jag tror mer på kroppsfett och protein. Kan dock kanske förklaras av att han tror på att springa fort och jag tror på att springa långsamt? :-)

Sen var det plats på "scenen" för Reima Hartikainen, en riktigt ultraräv. Inte alls långrandig, snarare motsatsen - man hade velat höra mer av honom. Det var mer av inspirationskarakatär där han berättade om sin bakgrund och hur han och frun upptäckt ultralöpning tillsammans, och lite om hans meriter och vad han pysslade med nu. Det hade varit kul att höra honom prata mer om sin träning.

Sist ut var Ann-Sofie Forsmark, löparcoach och nybliven ultrafrälst. Det var ju extra intressant då jag som sagt varit i kontakt med henne för att eventuellt anlita henne som coach. Hon skulle prata om tre ämnen; träning, kost och det mentala, men då Enervit-killen dragit över så mycket så hoppade hon över kostdelen. Synd, hade gärna hört om hennes syn på kost. I övrigt verkade hon väldigt bra, om än lite dåligt med erfarenhet av det som jag faktiskt ska ge mig på - att springa i berg. Hon har å andra sidan gott om erfarenhet av mitt andra problem - att få in träningen i livspusslet!

Anmäld!
Efter det så kom det upp en kille som tackade för visat intresse, berättade att vi fick 20% rabatt på allt i butiken om vi ville handla något samt att man fick anmäla sig till Lidingöloppet Ultramarathon med 100 kr rabatt om man gjorde det där direkt.

Jag har ju tidigare valt bort den då den är samma dag som SpringCross, men tänkte nu lite extra på det. Lidingö Ultra på 50 kilometer skulle ju vara ett bra smakprov på hur Sweden Sky Race 24 kommer vara. Ungefär samma distans, betydligt färre höjdmeter och mycket enklare underlag. Dessutom med fler mat- och vätskestationer och man är alltid nära en väg om man skulle tvingas bryta. Den låg dessutom rätt bra i tiden, tre månader från nu och nästan tre månader innan Sweden Sky. Bra halvtidsavstämning! Så bättre att köra något relevant för slutmålet än att lösa en personlig vendetta med en ganska tråkig bana tänkte jag, och anmälde mig!

Relaterade länkar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar