2013-12-14

Plan A för 2014

I mål på SpringCross 2013
Jag har under den senaste månaden funderat fram och tillbaka på vilka olika event och tävlingar jag ska ta mig an nästa år. I år blev det tre stycken - SpringCross 12 km, Lidingöloppet15 15 km och avslutningsvis Mini Trail del Lago d'Orta 22 km +1200 hm.

Egentligen är jag inte så mycket för tävlingar, men vissa turer kan vara svåra att ta utan tävlingen... och lite skoj är det ju också med motståndare, publik och sånt där - men att sträva efter en framskjuten placering känns avlägset måste jag ändå säga. Även på tävling är det främst äventyret och upplevelsen jag vill åt.

Upploppet på Lidingö 2013
Det jag är, och hela tiden har varit, helt säker på är att SpringCross och Lidingöloppet återkommer på planen för nästa år. Även då tänkte jag inleda säsongen med SpringCross 12 km. Jag känner att jag har revanch att utkräva där! Jag klarade förvisso min målsättning 2013, att inte komma sist, men det var inte med mycket. Till 2014 ska jag ha ett tuffare mål - får återkomma till exakt vad. Lidingöloppet tänkte jag dock öka distansen på och köra hela 30 km. Att springa Lidingöloppet känns som en sån där sak som man borde ha gjort! Målsättning utöver att klara det är dock oklar, får sätta upp den när det börjar närma sig och jag har en bättre känsla för vad som kan vara rimligt. Om träningen fram till dess går som jag hoppas borde det vara en walk-in-the-park då!

Ikväll satt jag och funderade fram och tillbaka för att försöka komma på vad jag ska välja av allt annat fantastiskt som finns att göra nästa år, och har nu kommit på en första plan. Lite osäker på en punkt dock, och ganska osäker över huvud taget på alltihop när jag tänker närmare på det. =)

Så här blev dock min Plan A:

2014-05-03
SpringCross 12 km

2014-06-06 - 2014-06-08
Träningsläger i Edsåsdalen med TNT

2014-07-05
Hornindal rundt, 38 km +2900 hm

2014-08-23
Bydalen fjällmaraton, 49 km +2900 hm ELLER UltraVasan45 45 km

2014-09-27
Lidingöloppet, 30 km +500 hm

2014-10-18
Trail del Lago d'Orta, 55 km +3200 hm

Som ni ser så ökar distansen hela tiden, förutom Lidingöloppet som förhoppningsvis kommer kännas plättlätt när det är dags för det. För tillfället är det dock längre än jag någonsin har sprungit, men det ska det snart bli ändring på. =)

Sen har jag också listat några bubblare som skulle kunna smita in i programmet, som t.ex. Trail Run Falun (21 km 1/6), Stockholm Trail (21 km 29/6), Jämtlandstriangeln unplugged (47 km 26-28/7), AXA Fjällmaraton (21 el. 42 km 2/8), Transylvanien Trail Traverse (27 el. 58 km 6/9), etc, etc. Som sagt, finns mycket kul att välja på!

Relaterade länkar:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar