2013-10-15

Trail del Lago d'Orta - Prolog

Resan på TNT:s 
Fröet till det här äventyret såddes strax efter semestern. Jag googlade på att springa i fjällen och hittade en resa arrangerad av Team Nordic Trail (TNT). Dom skulle köra en tredagarstur från Abisko till Nikkaluokta i början av september. Det kändes dock lite fel i tiden för min del även om resan lät grym. Jag tittade vidare på deras övriga events och hittade en annan riktigt intressant resa. Den skulle gå i mitten av oktober till norra Italien, där man kunde välja mellan 80, 55 eller 30 kilometer traillöpning på kuperad bana. Det lät helt underbart, men var tyvärr redan fullt.

Jag började följa TNT på Facebook för att inte missa om det dök upp någon annan intressant resa. Ungefär en månad senare kom dock något annat. En löpare hade blivit skadad vilket öppnade upp en plats på Italien-resan jag hittat tidigare! Jag var snabb att anmäla intresse, men blev lite osäker nu när chansen fanns... 30 km och 1600 totala positiva höjdmeter? Det var både längre och högre än jag någonsin sprungit vid den tidpunkten (det längsta jag sprungit var 21,5 km, och det högsta ungefär 500 höjdmeter - och det var inte samma pass!).

Vi skulle iväg på konferens med jobbet samma kväll så jag fick tågresan på mig att bestämma mig. Innan 23.00 ville Miranda, tjejen som höll i resan, ha mitt slutgiltiga svar. I negativa vågskålen låg egentligen bara "orkar jag genomföra hela loppet?" medan positiva vågskålen var överfull. Jag rådgjorde med min fru som sa typ ”Åk! Du kommer ångra dig resten av livet om du inte gör det”. Jag mejlade min löpcoach, Viktor Winterglöd, som svarade något i stil med "Kör! Du kommer älska det! Du kommer ta dig runt på ren inspiration!". Sagt och gjort, svaret till Miranda blev JA!

Dagen efter kunde jag inte prata om mycket annat. Jag var livrädd och supertaggad i en skräckblandad förtjusning över vad som komma skulle. Många var avundsjuka och många tyckte jag var galen. Jag förstod båda sidor. =) Jag tog både en kort morgonjogg och en längre eftermiddagstur på sandstranden i Falkenberg där konferensen var den dagen. Många tankar som behövde sorteras, och träning behövde jag definitivt!

Morgonjogg
Kvällsjogg
Så småningom visade det sig dock att det korta loppet sänkts till ännu kortare, nu var det "bara" 22 km och 1200 höjdmeter som gällde. När jag fick veta det försvann nästan allt det läskiga och sen kändes det bara bra att tänka på vad jag hade framför mig! En precis lagom utmaning, tänkte jag, även om jag tar mig lite vatten över huvudet.

Jag försökte få in lite extra backträning under månaden jag hade på mig inför avresa. Bättre sent än aldrig var devisen! Jag började också gå hos en jättebra naprapat, Martin Forslund på Full Funktion, som hjälpte mig med både skavanker och träningsupplägg. Även Miranda och Viktor fick säga sitt om vad de tyckte att jag skulle fokusera på under den korta tid jag hade på mig. Stort tack till er alla tre! Jag såg också till att köpa de sista grejerna som jag kunde behöva för ett sånt här lopp. Det var allt från visselpipa och förband, till trailstrumpor och energikakor, inget skulle lämnas åt slumpen!

(fortsättning på Trail del Lago d'Orta - Resan börjar)

Relaterade länkar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar