2013-10-18

Trail del Lago d'Orta - Censur

(fortsättning från Trail del Lago d'Orta - Bella gara)

Morgonjoggen
När jag la mig hade jag en tanke på att om jag vaknade tidigt skulle jag nog ta mig en morgonjogg på egen hand. När jag låg där på morgonen så upplevde jag plötsligt hur jag var ute och sprang hemma i Stenhamra, med grå himmel, stilande regn och isande kyla. Minns hur jag plötsligt tänkte "Men, jag är ju i Italien! Det här måste vara en dröm!" och bestämde mig för att gå upp ur sängen och jogga här. När jag gick upp ur sängen hörde jag min fru prata med mig, och sa till henne "Tyst, jag är i Italien!". Och när jag väl kom upp var jag i mitt eget hus hemma. Då vaknade jag på riktigt och bestämde mig för att verkligen ta en morgonjogg, trots att det bara var en timme kvar till frukost. Upp och hoppa, springa 30 och sen duscha snabbt var planen. Och så blev det.

Jag drog på springkläderna och sprang upp där jag tog min morgonpromenad dagen innan, lärde mig att sträckan på landsvägen var ungefär 700 meter innan den vek in i skogen. Den vek in vid någon industribyggnad och sen var det bara drygt 500 meter innan den kom in på banan där vi sprang dagen innan. Då vände jag och sprang tillbaka och fick därmed en tur på knappa 3,5 km som lärde mig lite mer om banan - dock skulle det visa sig på tävlingsdagen att vi inte skulle springa tillbaka på den vägen där vi startade, utan svänga av på en annan stig strax innan vi kom fram dit...

Efter en snabb dusch blev det en snabb packning och sen iväg till frukosten. Den var lika bra som dagen innan och snart var vi på väg, och ni vet väl vilken? Just det, Trappan! Snart var vi nere vid vattnet och snart nog kom även båten. Förutom vårt gäng var det även två danska tjejer och ett par från något annat land med på resan. Dessutom träffade vi svenska tjejen Emma, som Miranda kände sen tidigare.

Willman och Per på båten utanför Isola San Giulio
Vi åkte först ut till den överbebyggda ön som vi ser från balkongen, Isola San Giulio, där det låg en kyrka och lite fler hus. Allt hölls ihop av Tystagatan, med tänkvärda citat som man skulle gå och grunna på i tystnad. 20 minuter senare åkte vi vidare till andra sidan sjön där vi gick och tittade lite och köpte varsin glass innan båten tog oss tillbaka till vår sida igen.

Stenbron
Båten släppte av oss ungefär där vi köpte glassen dagen innan. Vi var visst lite tidiga, så vi tog en liten sväng och kollade hur banan fortsatte åt andra hållet. Det visade sig att 22 km slingan och de längre slingorna möttes upp precis ovanför där. Vi gick upp en bit på den längre slingan till en gammal stenbro först, innan vi tog en sväng för att visa en genväg, som vi inte skulle använda. =) Sen var det dags för vår pizza som skulle ingå i båtturen. Även Emma hängde med och hamnade mitt emot mig, så jag fick chansen att lära känna henne också. Hon bor visst i Åre och jobbar som redaktör på Utemagasinet.

Efter det blev det fri tid igen innan vi skulle åka till nummerlappsutdelningen, där vi också skulle käka middag och bli kvar ganska sent. Passade på att vila och packa i ordning tävlingsgrejerna innan det var dags att dra, så jag kunde hoppa i säng direkt när vi kom hem för att vara så fräsch som möjligt till loppet. Dagen efter skulle frukosten serveras 7:00, och starten ske 9:00. Än värre var det för dom som skulle springa 80 km, som skulle få frukost 4:00 och start 5:00.

Sen åkte vi så till tävlingsområdet för att hämta ut nummerlapparna. Inga konstigheter där. Vi fick också varsin goodie bag med varsin tröja och lite annat. Vi blev också överösta med chipspåsar av oklar anledning. Plötsligt kom en kille med typ 10 stycken och lassade på Niklas, och lagom tills Niklas lyckats fördela ut dom kom han med 10 till. Vi som skulle springa 22 km fick numren 665, 667 och 668. Verkar som om 666 är censurerat i detta religiösa land!

Med nummerlapparna bärgade var det dags för Pasta Party! Många deltagare i loppet deltog även i denna sammankomst. Maten var okej, men inte mycket mer. Vi avrundade så snart som möjligt för att 80 km-gänget skulle få en rimlig mängd sömn. Själv testade jag min outfit och passade på att klippa lite tånaglar och sånt som hastigast när vi kom tillbaka, och sen i säng. Det var svårt att sova den här natten, så det blev mycket tid som jag låg och tänkte. Några timmars sömn blev det nog i alla fall.

Pasta Party!
(fortsättning på Trail del Lago d'Orta - Race Day)

Relaterade länkar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar